Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Zdravotnictví

Dráhy sponzorují Chrenkovi zdravotnictví

Mladá fronta Dnes, 30.09.2008

Praha – Jeden z nejbohatších podnikatelů v Česku Tomáš Chrenek dostal od ztrátových Českých drah pěkný dárek: 41 milionů korun. Chrenek totiž loni vyhrál coby jediný zájemce soutěž Českých drah na pronájem jedné zčásti zrekonstruované železniční nemocnice a sítě železničních poliklinik v šesti městech. Má je – sloučené pod hlavičku své firmy Dopravní zdravotnictví – provozovat po dobu až třiceti let za nájemné 36 milionů ročně.

Podle smlouvy musí veškerou údržbu majetku, včetně modernizací, investic, stavebních prací a oprav, dělat sám na vlastní náklady. Přesto České dráhy letos 3. června uzavřely zvláštní dodatek číslo tři ke smlouvě a zavázaly se, že během pěti let investují 41 milionů korun do modernizace Železniční nemocnice v pražské Italské ulici.

„Za tímto účelem se Nájemce zavazuje Pronajímateli předložit návrh investic, jejichž provedení požaduje,“ píše se v dokumentu, který má MF DNES k dispozici. Jinými slovy: dráhy v pražské nemocnici zaplatí Chrenkovi, co si řekne. Podepsán: Petr Žaluda, předseda představenstva Českých drah.

Proč, když právě fakt, že je železniční zdravotnictví v dlouhodobém ekonomickém propadu, byl jedním z hlavních důvodů, že dráhy vyhlásily soutěž na jeho pronájem?

Konkrétně – jen do nemocnice v Italské sypaly České dráhy na nesystémových dotacích ročně 25 milionů korun, mimo jiné proto, aby nemocnice vůbec měla na výplaty. Proto také podle původní smlouvy neměla z drah přitéct do zdravotnictví už ani koruna.

„Zdravotnictví je v působnosti náměstka Ruttnera, ten dotaz je třeba směřovat na něj. Pro mě je to příliš detailní záležitost,“ nevzpomněl si včera v rozhovoru pro MF DNES Žaluda, proč se dráhy rozhodly změnit názor.

Náměstek Milan Ruttner přes mluvčího Českých drah vzkázal, že se názor skutečně vyvinul. „Každý smluvní vztah se postupně vyvíjí, ale teď vyvstala nutnost řešit i tyto otázky. Řešíme je tedy. Aktuálně jednáme o dalším dodatku, který určí, že tyto peníze nebudou jen pro nemocnici na Italské, ale i pro ty ostatní. Záleží na tom, kde bude rekonstrukce potřeba,“ uvedl.

Podle něj jde pouze o investice do budov, nikoliv do jejich vybavení. „Ty budovy nám vždy zůstanou, a rozhodně nechceme, aby zchátraly.“ Sám Tomáš Chrenek zatím neřekl, co za peníze od Českých drah plánuje zmodernizovat.

„Tyto finanční prostředky budou investovány do majetku Českých drah. Jedná se o investice do jejich majetku, který společnost Dopravní zdravotnictví má dlouhodobě pronajatý a za který ročně platí nájemné,“ komentoval to stručně Chrenkův mluvčí Tomáš Želázko. Ministerstvu dopravy se však způsob, jakým se Chrenkova firma zhostila spravování železničního zdravotnictví, moc nelíbí. Ministr Aleš Řebíček proto vytvořil speciální expertní skupinu, která se Dopravním zdravotnictvím zabývá.

„Mimo jiné se totiž ukázalo, že Dopravní zdravotnictví pana Chrenka neplní služby, které jsou garantovány ve smlouvě,“ říká člen expertního týmu a poslanec Karel Šidlo. „Z poliklinik houfně odešli a dál odchází odborníci, kteří mohou vydávat osvědčení o odborné způsobilosti pro zaměstnance drah, a začíná to být velký problém. Dřív, než se do firmy pana Chrenka pustí nějaké peníze, bychom měli mít zajištěno, že také on bude plnit, co slíbil. To se ale neděje. Naopak,“ říká Šídlo.

Investicemi do železničního zdravotnictví se bude příští týden zabývat i dozorčí rada Českých drah. „Nic takového jako 41 milionů jsme neprojednávali, ale slyšel jsem o tom a budu se na to ptát představenstva, jaké důvody je vedou k tomu, že uzavírají takové dodatky,“ řekl člen dozorčí rady Karel Březina.

„Železniční zdraví“

České dráhy mají své polikliniky v šesti městech: Olomouci, Přerově, České Třebové, Ostravě, Nymburku, Plzni, a nemocnici v Praze. V dlouhodobém pronájmu je má ocelář Tomáš Chrenek. České dráhy nyní v rozporu se smlouvou o pronájmu „uleví“ Chrenkovi (původně si měl vše platit sám) a investují do budov.

A to přesto, že podle analýzy, která pronájmu předcházela, to nejsou budovy, co potřebují investice, ale přístrojové vybavení.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít