Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Bakala a železniční doprava

Bakala ovládl běloruský železniční uzel

08.12.2008, HN

  • Společnost OKD, Doprava koupila železniční terminál v Brestu
  • Do Běloruska míří i multioborový holding CTY Group

Firma ze skupiny finančníka Zdeňka Bakaly bude kontrolovat významnou část obchodu mezi zeměmi bývalého Sovětského svazu a střední Evropou. Společnost OKD, Doprava totiž koupila devadesátiprocentní podíl v železničním překladišti Belterminal v běloruském Brestu. Investor Bakala vlastní mimo jiné i většinový podíl ve společnosti Economia, která vydává Hospodářské noviny.

Údaje o ceně se liší – podle běloruské tiskové agentury BelTA dosáhla 2,5 milionu dolarů, jiné zdroje uvádějí až 5 milionů USD. Sama firma hodnotu transakce nechce komentovat. „O ceně nemohu v tuto chvíli hovořit,“ říká ředitel pro logistiku a člen představenstva OKD, Doprava Bohumil Bonczek.

„Cena za terminál byla nízká,“ potvrzuje znalec prostředí, který si nepřál být jmenován. Provoz na terminálu byl totiž až dosud minimální – Bakala bude muset v místě hodně investovat a přitáhnout přepravce. Běloruská strana podle něj dostala i vyšší nabídky, ale nakonec se rozhodla pro Čechy.

„Koupě terminálu je součástí naší strategické vize v logistice. Předpokládáme další investice, chceme vybudovat moderní terminál,“ říká Bonczek. Firma si slibuje, že zákazníkům ulehčí dopravu mezi západem a východem. „Budeme také spolupracovat s běloruskou železnicí,“ dodává Bonczek.

Součástí společnosti Belterminal se zhruba 50 zaměstnanci jsou vedle kolejí i manipulační zařízení, administrativní budovy a sklady.

Brestský železniční terminál má strategickou polohu na hranicích s Polskem, odbavuje veškerý náklad směrující přes Bělorusko do Evropské unie.

Na Belterminalu se překládají kontejnery se surovinami z Ruska a dalších východních zemí z podvozků se širokým rozchodem, aby mohly pokračovat v cestě napříč evropským kontinentem. Opačným směrem putuje zase importované zboží ze západní Evropy.

„Tato strategická investice umožňuje OKD, Doprava výhradně řídit jeden z klíčových koridorů východ-západ-východ pro nákladní dopravu z Ruska a Asie do Evropy,“ říká generální ředitel OKD, Doprava Attila Boros. Akvizice zahrnuje také první privatizaci železniční tratě v Bělorusku.

Terminál pod kontrolou soukromého investora by navíc mohl přinést zájem dalších firem o přepravu zboží z Dálného východu do Evropy na železnici přes Bělorusko, namísto lodního spojení Suezským průplavem.

Bělorusové nyní hledají pro své firmy kupce z celé Evropy – na investičním fóru v Londýně představili sedmdesátku možných projektů. A řada z nich vzbudila velký ohlas.

„Do tří let chceme prodat přes pět stovek podniků, prakticky všechny velké firmy,“ řekl HN před nedávnem běloruský chargé d'affaires Vasilij Markovič. České firmy jsou podle něj v zemi vítány.

Příležitosti jsou například v energetice. Do Běloruska už míří třeba česko-slovenský investiční holding CTY Group. Jeho zástupci se na londýnském fóru s běloruským ministerstvem energetiky a státním koncernem Belenergo dohodli na spolupráci při výstavbě tepelných a vodních elektráren a na dodávkách vysokotlakého potrubí.

OKD, Doprava, kterou zcela vlastní New World Resources Transportation, je po Českých drahách druhým největším železničním přepravcem v zemi. Loňské tržby vystoupaly na 3,3 miliardy korun a hrubý zisk dosáhl 254 milionů. Bakalova investiční společnost RPG získala dopravní firmu spolu s těžebním holdingem OKD.

Skupina je jedním z největších přepravců uhlí a komodit ve střední a východní Evropě; Bakala chce v oblasti nákladní přepravy dále posilovat a významně konkurovat národním přepravcům. Minulý týden například dokončil akvizici firmy Viamont Cargo od stavebně-dopravního holdingu Viamont a začlenil ji do skupiny.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít