Skupina Penta
Penta, která koupila na Slovensku dvě novinová vydavatelství, se rozhlíží i v Česku
Na terase nejvyššího patra zbrusu nového kancelářského komplexu Florentinum v centru Prahy stojí štíhlý, nakrátko ostříhaný muž a dívá se zasněně dolů. Po chvíli ukáže na nevzhledné boudy lemující protější areál Masarykova nádraží a energicky vysvětluje: „Tohle se zbourá, tohle postaví a tady povede rychlodráha z letiště v Ruzyni.“
Pětačtyřicetiletý byznysmen Marek Dospiva spoluvlastní nejen česko-slovenskou společnost Penta a skleněný labyrint kanceláří, na jehož vrcholu právě stojíme, ale i firmu Masaryk Station Development, která má smlouvu se státem na odkup rozlehlých pozemků kolem protějšího Masarykova nádraží.
Jak upozorňuje týdeník Respekt, který vychází v pondělí, Penta by chtěla proměnu zpustlého areálu v mondénní zónu odstartovat už za dva roky. Akce má stát zhruba sedm miliard korun, a spolu se zmíněným komplexem Florentinum za čtyři miliardy tak půjde o jednu z nejnákladnějších a nejvýraznějších změn části centra Prahy v poslední době.
Kroky Penty v posledních letech míří hodně vysoko. Zatímco v Česku vesměs nevyvolávají žádné velké emoce a Dospivova skupina je považována za standardního investora, na „rodném“ Slovensku se děje něco úplně jiného. Za posledních pět let se kolem firmy strhl několikrát celonárodní poprask, stala se důvodem demonstrací a nyní se kolem ní roztočil i silný mediální vír.
Penta na začátku tohoto měsíce koupila dvě velká novinová vydavatelství 7 Plus a Trend Holding a nyní má na dosah ovládnutí poloviny společnosti vydávající nejčtenější a doposud na velkých finančních hráčích nezávislý deník SME. Tamní novináři jsou z toho mírně řečeno hodně rozpačití. „Skupování mediálních titulů Pentou nejsou finanční investice, ale pokus ovlivňovat slovenskou politiku,“ napsal zástupce šéfredaktora tohoto deníku Tino Čikovský.
Faktem je, že důvodů k ovlivňování politiky Pentou by se našlo dost. Důvodem, proč vlastnit média, je však i konkurence ostatních významných investorů, kteří už své noviny či televize získali. I ti mají své zájmy a napojení na různé skupiny politiků (Babiš má navíc vlastní politickou stranu). A s nimi je tak – s nadsázkou řečeno – třeba vyrovnávat síly. Penta, která si začala budovat image strategického investora, jehož roční tržby loni dosáhly rekordních 130 miliard korun, a vyrovnaly se tak zhruba Babišovu Agrofertu, zjevně nechce zůstat ani v této oblasti pozadu.
Zatím jsou mediální plány Penty každopádně ambiciózní: kromě Slovenska začala vyjednávat i v Česku a rozhlíží se také v Polsku. V tuzemsku se zajímá o tištěná a on-line média. Detaily zatím neznáme: spekuluje se ale například o jejím zájmu o vydavatelství Mladá fronta či Empresa Media.
Celkově má Penta velké záměry hlavně v těch oborech, ve kterých už působí a v nichž je jedničkou nebo dvojkou na trhu. „Soustředíme se na menší počet firem, které budou velké a silné ve svém oboru, a ty budeme dlouhodobě držet,“ říká Dospiva.