Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Škoda Holding

Dráhy koupí vlaky bez tendru. Opět od Škody

05.12.2009, zdroj: Mladá fronta Dnes

Praha – Den poté, co po krajích i stát podepsal smlouvu s Českými drahami na desetileté placení ztrát z provozu vlaků, se dopravce pochlubil prvními chystanými přírůstky do vozového parku.

Nejedná se však o nová vozidla koupená na základě výběrového řízení, ale o příměstské jednotky CityElefant, kterých už v okolí velkých měst několik desítek jezdí. Nová várka přitom byla vybrána bez veřejné soutěže.

„Zakázka byla zadána v jednacím řízení bez uveřejnění podle zákona o veřejných zakázkách z důvodu sjednocení vozidlového parku,“ vysvětluje tento postup mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Za patnáct klimatizovaných souprav zaplatí České dráhy 3,3 miliardy korun. V prosinci 2011, kdy by měl dorazit poslední vlak z této várky, bude po českých kolejích jezdit 75 CityElefantů, zejména v blízkosti Prahy. „Jsou to hezké předražené vlaky,“ komentoval jejich další nákup šéf Student Agency Radim Jančura, jehož firma se neúspěšně snaží proniknout na české koleje.

Argumentuje hlavně cenou přepočtenou na jedno místo ve vlaku. Zatímco sedačka v 310místném CityElefantu stojí zhruba 700 tisíc korun, v jednotkách Siemens Desiro nebo Stadler Flirt je tato cena od 420 do 550 tisíc korun.

CityElefant má také jednu nevýhodu, s níž se České dráhy příliš nechlubí. Může jezdit pouze pod napětím, které je na elektrifikovaných tratích v severní části Česka. Jeho nasazení v okolí Plzně, Brna či Českých Budějovic tak nepřichází v úvahu.

Roman odchází z drah, ne však pro spojení se Škodou

Výrobce souprav – Škoda Vagonka – je součástí skupiny Škoda Holding, jejíž dceřiné firmy jsou v posledních letech výhradním dodavatelem nových vlaků pro České dráhy. Kritici této praxe upozorňovali na skutečnost, že bývalý šéf Škodovky Martin Roman sedí zároveň v dozorčí radě Českých drah.

To je však od včerejška minulostí. Roman však neodešel kvůli vazbám na Škodu. Podle serveru ekonom.cz je důvodem jeho odchodu plánovaná změna v systému dodávek elektřiny pro železnici, která by vedla k možnému střetu zájmů.

„Nemohu jako předseda představenstva a generální ředitel ČEZ být členem dozorčí rady Českých drah v době, kdy si budou vybírat dodavatele elektřiny,“ komentoval své rozhodnutí Roman, o kterém se spekuluje, že stále spoluvlastní i Škodu Holding.

Střet zájmů by podle serveru spočíval v tom, že se ČEZ zúčastní výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro vozidla Českých drah. Dosud dopravce proud nakupoval přes Správu železniční dopravní cesty.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít