Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Vazby na politiky

Roman hýčkal politiky a oni jeho. A ČEZu se dařilo

15.10.2011, Mladá fronta Dnes, autor: Václav Dolejší

Co si padlý šéf ČEZ Martin Roman přál, to mu politici většinou ochotně splnili. Uměl to s nimi skvěle, mnozí si považovali za čest jet s ním na golf či k moři. Ovlivňoval je však i nepřímo – prostřednictvím právníků či lobbistů, kteří jsou kamarády stranických lídrů a od ČEZ dostávali zakázky nebo sponzorské dary.

„Sloužil jsem šesti premiérům. Se všemi jsem měl korektní vztahy,“ odpověděl dnes už bývalý generální ředitel a předseda představenstva elektrárenské společnosti ČEZ Martin Roman na otázku MF DNES na jeho kontakty s politiky. Mnoho příkladů však svědčí o tom, že Roman nebyl ani zdaleka v pozici podřízeného služebníka. Spíše to bylo naopak. Časem získal – zásluhou politiků – tak velkou moc, že si oni předcházeli jeho.

Naši konzultanti a právníci

Teď, když je Roman z čela impéria s tržbami 200 miliard korun ročně pryč, hovoří někteří politici (Karel Schwarzenberg z TOP 09, Martin Bursík ze Strany zelených a František Bublan z ČSSD) o tom, že ČEZ za jeho vlády tajně financoval politické strany. Důkazy pro to však žádné nepředložili. Co na to současný šéf ČEZ Daniel Beneš? „Mohu vyloučit za ČEZ, že přímo či nepřímo sponzoruje nějakou politickou stranu. Ale jestli to dělá nějaký subjekt spolupracující s ČEZ, to nemohu vědět,“ řekl Hospodářským novinám.

Roman ovlivňoval politiky přes právníky i lobbisty

Faktem je, že „spolupracujících subjektů“ má firma stovky. A nemálo z nich se kamarádí s politickými lídry a má na ně vliv. Přímo se nabízí podezření: ČEZ jim dával zakázky, oni na oplátku zařizovali pochopení u předsedů pro firemní plány.

Třeba vrchní lobbista ČEZ Vladimír Johanes, syn předlistopadového ministra zahraničí, měl v elektrárenském kolosu lukrativní kontrakty jako konzultant u zahraničních akvizic. Zároveň je to člověk, jenž si zval na jachtu do Itálie místopředsedu ČSSD Milana Urbana. Dokonce mu dělal poradce, když byl ministrem průmyslu.

Další možné napojení na Lidový dům je přes právníky. Miroslav Jansta, jemuž ČEZ štědře sponzoruje basketbalový tým v Nymburku, dobře vycházel s bývalými předsedy Grossem a Paroubkem.

Jiný právník, Radek Pokorný, občas zastupující ČEZ, je zase velký kamarád i neformální rádce současného lídra sociální demokracie Bohuslava Sobotky.

ČSSD Romana stvořila, ODS znásobila jeho vliv

Jestliže můžeme říct, že socialisté Martina Romana „stvořili“, pak občanští demokraté jeho vliv ještě znásobili. Když se v roce 2006 ujala vlády ODS, nový premiér Mirek Topolánek navzdory předvolebnímu vyhrožování „nocí dlouhých nožů“ Martina Romana nevyhodil. Šéf energetické firmy se s Topolánkem rychle spřátelil, ještě víc snad s jeho lobbistou Markem Dalíkem. Už „profláknuté“ je společné lyžování ve Špindlerově Mlýně nebo dovolená v Toskánsku. Byla to zlatá éra, kdy rostly ceny elektřiny.

S poslancem ODS Pavlem Suchánkem, šéfem rozpočtového výboru ve Sněmovně, zase Martin Roman vyrazil na golf do Dubaje. Dal dokonce jihomoravskému poslanci peníze v hotovosti, aby mu šel k přepážce koupit letenky.

Za všechnu tu péči se politici firmě ČEZ odměňovali. Nejvíc před dvěma lety, když Martin Říman a Oldřich Vojíř (oba ODS) spolu s Milanem Urbanem (ČSSD) nenápadně strčili pozměňovací návrh do jednoho zákona. Výhodný přílepek ušetřil ČEZ desítky miliard na emisních povolenkách.

Poslancům (mají základní plat 60 000 korun měsíčně) prostě imponovalo „pohlazení“ od Martina Romana (500 000 měsíčně). Cítili za ním moc i peníze větší, než mají oni sami. Dělalo jim dobře, když se s ním mohli setkat, povídat, koupat v moři, lyžovat či hrát golf – a on to dobře věděl. Jak se zpívá v refrénu firemní hymny: „My všichni jsme ČEZ, tak ať nám to svítí!“

FAKTA

Kauza Škoda

MF DNES několik měsíců shromažďuje informace o složitých transakcích kolem plzeňské Škody. V mnoha dokumentech je Martin Roman uváděn jako tzv. beneficient firem, které se vyskytovaly ve vlastnické struktuře. Roman říká, že takové dokumenty nemohou být pravdivé, zdůrazňuje, že Škodu nevlastnil. Sám však přiznal, že před nástupem do ČEZ sepsal s kolegy dohodu, která mu pojišťuje místo v čele představenstva Škody. V tu chvíli se manažeři Škody chovali jako vlastníci.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít