Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Škoda Holding

Kdo a za co si koupil Škodu?

03.03.2010, Mladá fronta Dnes

Švýcaři zkoumají peníze spojené s koupí už dvou českých firem: Mostecké uhelné a plzeňské Škody Švýcarští vyšetřovatelé, kteří se zabývají machinacemi skupiny Appian při divoké privatizaci dolů Mostecké uhelné společnosti, se zajímají i o původ peněz, za něž byla před sedmi lety stejnou skupinou privatizována i plzeňská Škoda Holding. Ta je jednou z největších strojírenských firem v zemi s miliardovými státními zakázkami. Prověřování koupě Škodovky vyplývá z dokumentu švýcarské prokuratury, který loni v březnu předala tamnímu vyšetřujícímu soudci. MF DNES z něj nyní získala informace o tom, z jakých peněz byla koupě financována a kdo se transakce účastnil. K vlastnictví Appianu se nikdo nikdy nepřihlásil, skryti jsou i další akcionáři Škody.

Dokument popisuje dvě části celého příběhu kolem Mostecké uhelné. Nejrozsáhlejší a již známé je prošetřování týkající se podezření z praní špinavých peněz, zpronevěry a falšování dokumentů. Toho se podle Švýcarů dopustilo celkem sedm bývalých manažerů a spolumajitelů Appianu a Mostecké uhelné společnosti.

Druhá se týká nákupu Škody. Vyšetřovatelé ve svých závěrech napsali, že existuje podezření, že v roce 2002 bylo z Mostecké uhelné společnosti zpronevěřeno třicet milionů eur (tehdy téměř miliarda korun) právě na koupi Škodovky.

Švýcaři vyšetřují dění kolem mosteckých dolů již tři roky. A to kvůli operacím s penězi firmy na více než stovce bankovních účtů, z nichž většina byla ve švýcarských bankách.

Kvůli nejasnému původu peněz také tamní úřady zablokovaly lidem z Appianu už v roce 2007 na jejich kontech 700 milionů franků, tedy zhruba 11 miliard korun.

Do Plzně přes Vaduz

Škodovku koupila skupina Appian až po ovládnutí Mostecké uhelné před sedmi lety. Za 350 milionů korun získala podíl od státu a krátce nato dokoupila ještě další část Škody od konkurzního správce za 450 milionů korun. „Appian Machinery AG získal akcie Škody pomocí prostředků zpronevěřených Mostecké uhelné společnosti,“ píše se přímo v dokumentu švýcarských vyšetřovatelů. Dál popisují, jakou cestou peníze za Škodovku putovaly. Z Mostu nejdříve do Lichtenštejnska a potom na řadu dalších účtů.

Třicet milionů eur šlo nejdříve z účtů dolů do dceřiné nadace Portoeurinvest Anstalt v Lichtenštejnsku, z ní pak odešlo 21,4 milionu eur na účty firem ovládaných lidmi z Appianu, tedy Appian Machinery a Appian Group.

Kdo a za co si koupil Škodovku?

Oprávněných osob těchto společností mělo být celkem pět: Antonín Koláček, Jiří Diviš, Marek Čmejla, Luboš Měkota a Oldřich Klimecký. Podle švýcarských vyšetřovatelů Mostecká uhelná financovala něco, co jí pak nepatřilo, a transakcí byla zpronevěřena miliarda korun.

Soudce Gérard Sautebin MF DNES potvrdil, že se celou kauzou kolem Mostecké zabývá. Co je její součástí, nechtěl sdělit. „Jediné, co mohu potvrdit, je, že skutečně vyšetřuji privatizaci Mostecké uhelné společnosti,“ řekl. Na přímou otázku, zda se zabývá i Škodovkou, odpověděl: „Nemohu to komentovat.“

Lidé spojení s Appianem a Mosteckou naopak tvrdí, že peníze zpět dostali a šlo o standardní byznys. „Pokud se dobře pamatuji, ale nebyl jsem u toho přímo, Appian si na nákup Škody z Portoeurinvestu půjčil a pak peníze vrátil. Já v tom žádnou zpronevěru nevidím. Je to normální obchod,“ říká bývalý šéf Appianu Koláček. Podle něj ani on, ani jeho právník o žádném vyšetřování této věci Švýcary nevědí.

„Neevidujeme žádnou škodu, která by vznikla,“ uvedl jeden ze současných spoluvlastníků Mostecké Petr Pudil.

Z finančního pohledu vracet peníze za Škodu nemuselo být těžké. Appian totiž záhy po nákupu část strojíren, například Škodu Jaderné strojírenství, prodal.

Velký zisk měl loni za další část holdingu – Škodu Power. Tu prodal jihokorejskému Doosanu za jedenáct miliard korun.

O vyšetřování koupě Škody údajně nic neví ani nynější výkonný šéf Appianu Marek Čmejla. A na celé vyšetřování podle svých slov podal stížnost. Požádal také o uvolnění svých peněz na švýcarských kontech. „Doufám, že rozhodnutí padne v řádech měsíců,“ řekl.

Kdo jsou akcionáři Škody

Švýcaři v dokumentu poukazují i na další zajímavou věc. Appian měl podle nich po koupi Škodovky část akcií poslat dál. „Následně byla část akcií postoupena ředitelům Škoda Holding, a. s.,“ stojí ve zprávě.

O jaké ředitele šlo, ani o jaký podíl akcií, však už dál prokurátoři nerozvádějí. Pro podstatu jejich kauzy to totiž není důležité. Z českého pohledu jde však o zásadní tvrzení.

Tehdejším generálním ředitelem Škody byl Martin Roman, nynější šéf polostátního kolosu ČEZ. Dalšími řediteli a členy představenstva pak byli lidé, kteří jsou ve vedení dodnes – Tomáš Krsek a Michal Korecký. Další, dlouholetý šéf Škody Power i celého holdingu, Jiří Zapletal, teprve v minulých dnech odešel do skupiny Doosan.

O všech včetně Martina Romana se přitom již léta spekuluje, že jsou vedle Appianu spoluvlastníky strojíren. „Nebudeme komentovat způsoby motivace managementu vlastněných společností. Můžeme vás však ujistit, že žádný z nich se nevztahoval na Martina Romana,“ odpověděl bez dalšího vysvětlení na otázky MF DNES Čmejla.

Manažeři Škody se o své motivaci ve Škodě nechtějí bavit a Martin Roman vzkázal, že „žádný podíl ve Škodě nemá a nikdy neměl“. V Romanově případě by to byl problém. Škodovka totiž v posledních letech získala od ČEZ a jeho dceřiných firem řadu velkých zakázek při obnově uhelných elektráren v severních Čechách.

Nekonečný příběh

Kdy lze očekávat ve Švýcarsku nějaké rozhodnutí, není jasné. „Je to velmi složitý případ, takže ještě nemohu určit datum, ke kterému budu hotov. Nemohu říci, zda vyšetřování zabere týdny, nebo řadu měsíců,“ sdělil vyšetřující soudce Sautebin.

Vyšetřování zatím neúspěšně vedla také česká policie, ale před dvěma lety celý spis s názvem Kosatka odložila. Spis teď mají policisté alespoň znovu prozkoumat, a to na základě doporučení Nejvyšší státní zástupkyně Renaty Vesecké a ministra vnitra Martina Peciny.

Kauza mostecké uhlí

Před třemi lety se švýcarská prokuratura pustila do vyšetřování transakcí na účtech bývalých manažerů Mostecké uhelné ve Švýcarsku. Krátce na to jim zmrazila na těchto kontech celkem 11 miliard korun. Mosteckou ovládla v roce 1998 skupina Appian, jejímž šéfem byl i šéf důlní firmy Antonín Koláček. V rámci prověrky toku peněz mezi Appianem a Mosteckou narazili Švýcaři i na miliardovou platbu za firmu Škoda Holding, jejím šéfem byl tehdy Martin Roman. Soudce má rozhodnout, zda mohlo jít o zpronevěru.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít