Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Třinecké železárny

Chrenkova Moravia Steel dostala v Německu čtvrtmiliardovou pokutu za kartel

e15.cz, 11.07.2013

Německý antimonopolní úřad potrestal ocelárenskou firmu Moravia Steel miliardáře Tomáše Chrenka pokutou deset milionů eur (kolem 260 milionů korun) za porušení hospodářské soutěže. Úřad tím uzavřel případ vyšetřování dodávek kolejnic pro německého státního železničního přepravce Deutsche Bahn. Firma prý sankci zaplatí.

„Pokutu ve výši 10 milionů euro vyměřil antimonopolní úřad v Německu dceřiné firmě Moravia Steel Deutschland, která je připravena tomuto závazku dostát. Akciových společností Moravia Steel ani Třineckých železáren se toto rozhodnutí přímo nedotýká,“ vysvětlila pro server E15.cz mluvčí Moravie Petra Jurásková.

Už loni ve stejné kauze, tedy kvůli údajné kartelové dohodě o cenách a zakázkách mezi výrobci a dodavateli kolejí, dostaly sankci 124,5 milionu eur také ocelárenské koncerny ThyssenKrupp, Voestalpine a Vossloh. Nejvíce, 103 milionů, musel zaplatit ThyssenKrupp.

Celková suma udělených pokut v tomto řízení, tedy 134,5 milionu eur, je jedna z nejvyšších, jaká kdy byla vyměřena. Podle šéfa antimonopolního úřadu Andrease Mundta se firmy po mnoho let domlouvaly na zakázkách pro Deutschen Bahn, a udržovaly tak ceny uměle vysoko. Brzy bude podle Mundta ukončeno jiné řízení, v němž kartel údajně poškozoval regionální či soukromé dopravce i stavební firmy.

Deutsche Bahn v prosinci kvůli kartelu rovněž vznesla požadavek na odškodné v celkové výši 550 milionů eur (přes 14,2 miliardy korun). V dubnu podle agentury DPA zaplatila desítky milionů eur společnost Voestalpine, která v případu převzala roli korunního svědka.

Odškodnění od ostatních zúčastněných firem se Deutsche Bahn domáhá u zemského soudu ve Frankfurtu nad Mohanem. Mluvčí ThyssenKrupp uvedl, že společnost vede s Deutsche Bahn „konstruktivní rozhovory“.

Moravia Steel se k požadavkům drah odmítla vyjádřit. „Případ vyšetřování dodávek kolejnic pro německého státního železničního přepravce Deutsche Bahn již nebudeme komentovat,“ řekla mluvčí Petra Jurásková.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít